2021-03-07

趙婷說過美國是她的國家嗎?

趙婷贏得金球獎最佳導演,在大陸從「中國的驕傲」瞬間變成「辱華份子」,原因無非她曾說過「中國是個充滿謊言的國家“」和「終究美國是我現在的國家」。評論很多,我也曾寫過幾隻字。

本文則只為釐清事實:趙婷真的說過美國是她的國家嗎?

這個說法,來自她去年底接受澳洲新聞集團(news.com.au)視像訪問,說過美國 “is now my country, ultimately”。該報導後來更正,趙婷說的,應是“is not my country, ultimately”,不過中國網民(或其他人)似乎都不怎麼理會。

- Wenlei Ma: How outsider Chloe Zhao captured the American heartland in Nomadland (news.com.au 2021-03-03)

究竟她說的是now,還是完全相反的not?那個更正,有沒有為她「補鑊」之嫌?從上文下理看,很清楚,她說的是,美國「終究不是我的國家」,而不是「終究是我現在的國家」。原文:
Zhao, 38, is still a Chinese citizen but has lived in the US for more than two decades, having first moved to California for high school. But she remains something of an outsider. 
Perhaps it’s that outsider’s perspective that gives her different insight into the specific cultures and communities she’s captured on film, from the grey nomads to The Rider’s rodeo cowboys. 
“I’ve been thinking about it a lot because I used to think [it didn’t matter that I wasn’t born here],” Zhao tells news.com.au over Zoom from her home in Los Angeles. “But as time goes on, especially this year, maybe it does. 
“Because I don’t have the same kind of burden on my shoulders or feel the weight of history, and is not my country, ultimately. So maybe it's easier for me than how I see my friends are reacting, especially this year."
這幾段討論的重點是,會不會因為趙婷是個局外人,所以看美國能看得更清?下面是我的翻譯:
38歲的趙婷仍是中國公民,但自移居加州讀高中,至今已在美國生活超過二十年。儘管如此,她仍然像是個局外人。 
也許正是這種局外人的視角,讓她對在電影中捕捉到的特定文化和社區(從銀髮游牧族到The Rider中的騎馬「牛仔」)有了不同的見解。 
趙婷在洛杉磯家中通過Zoom告訴news.com.au,「我一直在思考這個問題,因為我曾經認為[我不在這裡出生並不重要]。但隨著時日推移,特別是今年,我覺得這其實可能是重要的。」 
「因為我沒有肩負同樣的重擔,也沒有感受到歷史的重量,而且終究不是我的國家。所以,相對於我的朋友,也許對我而言,我的反應會更容易一些,特別是今年。」

沒有留言:

發佈留言